Yhteistyötä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa
Hinnan ilmoittaminen markkinoinnissa
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (ent. Kuluttajavirasto) ohje ”Hinnan ilmoittaminen talopakettien markkinoinnissa” antaa pelisäännöt yksiselitteisen ja ymmärrettävän tiedon välittämiseen markkinoinnissa kuluttajille talopakettien hinnasta ja toimitussisällöstä. PTT on laatinut sen pohjalta vielä tarkennetun ohjeen omille jäsenyrityksilleen.
Kun talopaketteja markkinoidaan, tuotteen hinta on ilmoitettava selkeällä, yksiselitteisellä ja helposti havaittavalla tavalla. Kun kyseessä on selkeästi yrityskuvan rakentamiseen tähtäävä imagomainonta, hintaa tai toimitussisällön laajuutta ei luonnollisesti tarvita.
Hinta on ilmoitettava aina kun markkinoidaan yksilöityä, tunnistettavaa tuotetta.
Jotta talotoimituksen laajuus voitaisiin esittää yksinkertaisesti ja havainnollisesti, PTT ja kuluttajaviranomaiset laativat ns. yläkäsitteet, jotka ovat esimerkkejä tyypillisistä toimistuslaajuuksista. Eri talotoimittajien toimitussisällöillä voi olla eri markknointinimiä ja niiden laajuudet voivat poiketa toisistaan. On hankalaa esittää esimerkiksi lehti-ilmoituksessa täsmällisesti mitä talotoimitus sisältää. Niinpä talotoimittajat voivat viitata yläkäsitteisiin ja mainita mikäli oma toimitussisältö on laajempi tai suppeampi kuin PTT:n määrittelemä toimitussisältö.
Toimitussisältöjen yläkäsitteitä ovat:
- materiaalipaketti
- elementtipaketti
- runkovalmis
- vesikattovalmis
- muuttovalmis
- talovalmis